O společnosti > Historie
O společnosti

>> Historie

1936 – 1950:
lightboxVe druhé polovině roku 1936 vznikl v Kunovicích pobočný závod továrny na výrobu letadel AVIA Letňany, který poté fungoval jako opravárenský závod těchto i jiných letounů. Opravy letadel byly zahájeny v srpnu 1937. Společnost rovněž fungovala jako opravárenský závod německých letounů a to v převážné míře strojů Junkers W 34, jednomotorových dolnoplošníků a Arado Ar 96b, cvičných jednomotorových dolnoplošníků určených pro pokračovací výcvik vojenských pilotů. Do konce války bylo v naší společnosti opraveno kolem 300 těchto letadel. Po skončení války byl podnik znárodněn a opravoval téměř všechny typy letounů, které v tehdejším Československu létaly.

 

V roce 1948 závod převzal z Otrokovic výrobu dřevěných dvoumístných letounů Z-22 Junák a v roce 1951 byla předána z Otrokovic další výroba, tentokrát cvičný větroň Galánka. Poté se naplno rozběhla až výroba dvoumístného větroně VT-109 Pionýr (první vzlet 1952), na kterém byl zahájen nový, moderní výcvikový systém, který po několika letech dále pokračoval na celokovovém dvoumístném kluzáku Blaník. Z vyráběných větroňů můžeme dále jmenovat rovněž Z-425 Šohaj, jehož první vzlet byl realizován v roce 1953.


lightbox lightbox


50. léta:
Na začátku 50. let byla zahájena výstavba nového závodu (dnešní areál podniku), do kterého se v roce 1952 přesunula licenční výroba v té době vyráběného sovětského cvičného stíhacího stroje JAK 11 pod označením C-11, jehož konstrukce vycházela z návrhů konstruktéra Jakovleva. První vzlet byl realizován v roce 1953. Bylo vyrobeno přes 700 kusů. Později byla v podniku vyráběna modernizovaná verze letounu AERO Ae 45 resp. AERO Ae 145, jehož první vzlet byl uskutečněn v roce 1958.

 

lightbox  lightbox

 

Některé letouny z naší původní produkce si můžete prohlédnout v Leteckém muzeu v Kunovicích, které stojí nedaleko sídla naší společnosti. Kliknutím na tento odkaz se Vám zobrazí příslušný seznam exponátů, které zde můžete spatřit na vlastní oči.


V roce 1957 přistoupil podnik ke konstrukci prvního samostatného letounu Aerotaxi L 200 Morava. V sériové výrobě bylo vyrobeno 360 kusů. O čtyři roky později ke konstrukci zemědělského jednomotorového pístového letounu Z 37 Čmelák, jehož první vzlet byl uskutečněn v roce 1963. Bylo vyrobeno 700 kusů.

 

lightbox lightbox

 

Od roku 1963 společnost vyráběla i cvičný proudový letoun L 29 Delfín, jehož bylo vyrobeno přes 1 700 kusů. Na výrobě L 29 spolupracovala řada tehdejších československých leteckých výrobců. Mnoho těchto letadel dodnes létá v ČR i zahraničí. V roce 1969 byl zalétán nejúspěšnější výrobek Kunovického závodu, letoun L 410. Tohoto letounu bylo v různých verzích a modifikacích do současnosti vyrobeno již přes 1200 ks a výroba i nadále v podstatě bez přerušení pokračuje.

 

lightbox lightbox
 
Nejúspěšnějším větroněm tohoto podniku je L 13 Blaník exportovaný do 43 zemí. Celkem bylo do roku 1982, kdy byla výroba ukončena, vyrobeno 2649 Blaníků. Od roku 1988 byl vyráběn dvoumístný celokovový L 23 Super Blaník (310 vyrobených kusů) a od roku 1991 jednomístný celokovový L 33 s 96 vyrobenými kusy a dále pak L-13AC (12 vyrobených kusů).

 

lightbox  lightbox

 

Podnik se také ve své historii podílel na několika neleteckých výrobách od radiolokace až po automobilový průmysl.
 
90. léta:
Na začátku 90. let minulého století byl vyvíjen a testován 40místný letoun L 610. Vývojové a konstrukční práce na prototypu L 610 M započaly v roce 1984. První vzlet byl pak realizován 30. prosince 1988. První vzlet modifikovaného protorypu L 610 G byl uskutečněn 18. prosince 1992. Celkem bylo vyrobeno 7 prototypů a L 610 během svého vývoje a certifikačního procesu nalétal více než 2 000 letových hodin. Rozpracovaná certifikace byla však bohužel předčasně ukončna v roce 1999. 

 

lightbox lightbox


Struktura původně státního podniku byla změněna na akciovou společnost a zprivatizována. Jeho 100% vlastníkem se stal holding AERO. Tato situace doznala změny až po roce 1996, kdy po mimosoudním vyrovnání bylo 29 % akcií převedeno na věřitelské firmy.
 
V roce 1998 se většinovým akcionářem stala americká společnost Ayres Corporation Inc., která zahájila vývoj nákladního letounu LM 200 Loadmaster.

2001:
V srpnu roku 2001 firmu odkoupila společnost Moravan Aeroplanes a.s., Otrokovice a současně byla založena společnost Letecké závody, a.s.
 
2005 a novodobá historie firmy:
Posledním vlastníkem se stala v září roku 2005 česká obchodní společnost Pamco a byla vytvořena opět nová společnost. Podnik nyní úspěšně vystupuje pod názvem Aircraft Industries, a.s. Za krátkou dobu své existence doznala  společnost Aircraft Industries značných změn, prochází rozsáhlou restrukturalizací, získala řadu nových zakázek jak na výrobu nových a repasovaných letounů L 410, tak na jejich servis a také úspěšně rozvíjí kooperační zakázky.

2008:
V červnu roku 2008 se vlastníkem 51 % akcií podniku stala významná ruská průmyslová společnost Ural Mining and Metallurgical Company (UGMK).

 

2013:

V srpnu 2013 společnost UGMK nabyla zbývající podíl akcií ve společnosti Aircraft Industries, a.s. a stává se tak jejím 100% vlastníkem.

 

Další vývoj naší společnosti můžete sledovat v sekci novinky, kde najdete aktuální události již od roku 2011.