Novinky a aktuality > Slavíme 80 let od zahájení letecké výroby v Kunovicích
Novinky a aktuality

>> Slavíme 80 let od zahájení letecké výroby v Kunovicích

Společnost Aircraft Industries, a.s. slaví v letošním roce 80. výročí od zahájení letecké výroby v Kunovicích, kde byla v druhé polovině roku 1936 započata výstavba letecké továrny.  V průběhu naší historie bylo vyrobeno více než 7 000 letadel různých typů. Z kluzáků můžeme jmenovat například: cvičný větroň Galánka, dvoumístný větroň VT-109 Pionýr, celokovový dvoumístný kluzák L-13 Blaník dodávaný do mnoha zemí světa a dále například L-23 Super Blaník, L-33 a L-13AC. Kromě kluzáků je společnost hrdá na výrobu řady letounů, uveďme například Aero 45, Super Aero  45 a Aero 145.  K proslulým letounům vlastní konstrukce patří bezpochyby Aerotaxi L-200 Morava. Dále společnost ve spolupráci s řadou tehdejších československých leteckých firem vyráběla cvičné proudové letouny L-29 Delfín a významná byla rovněž výroba jednomotorového pístového speciálního zemědělského letounu Z-37 Čmelák, která pokračovala do počátku 80. let.

 

lightbox  lightbox

 

První vzlet nejvýznamnějšího produktu leteckého výrobce, celokovového hornoplošníku L 410 se dvěma turbovrtulovými motory, byl realizován 16. dubna 1969. Od té doby prošla L 410 několika vývojovými fázemi. Poslední zásadnější modernizace byla realizována v roce 2013, kdy byla do letounu instalována nová pohonná jednotka, sestávající z motoru GE H80-200 a vrtule AV-725, s vyšším termodynamickým výkonem a to zejména v podmínkách vyšších atmosférických teplot a vyšších nadmořských výšek, která vedla ke zkrácení délky vzletu, zvýšení maximální cestovní rychlosti, snížení spotřeby paliva a prodloužení maximálního doletu.

 

Společnost nadále pokračuje v modernizaci letounu a v současné době intenzivně pracuje na dokončení certifikace inovovaného modelu L 410 NG, jehož první vzlet byl realizován 29. července 2015. Tento modernizovaný turbovrtulový commuter si ponechal to nejlepší z letounů řady L 410 a navíc nabízí zlepšené letové parametry a provozní charakteristiky, modernější technologie a inovovanou avioniku. K hlavním výhodám tohoto modelu patří nová konstrukce křídla s integrální palivovou nádrží, která disponuje větším objemem, a proto umožňuje podstatně delší dolet a vytrvalost. Zásadní je rovněž zvýšení maximální vzletové hmotnosti a užitečného zatížení (payload), díky kterému přepraví o 400 kg více nákladu. Zavazadlový prostor byl zvětšen dvojnásobně, s čímž souvisí prodloužení nosové části letounu. Inovovaný model novým provozovatelům nabízí výkonnější pohonnou jednotku, která sestává z motorů GE H85-200 BC04 a vrtulí AV 725. Použitím filosofie „Damage Tolerance“ bude také podstatně zvýšena životnost letounu. V pilotní kabině je zabudován úplný „Glass Cockpit“, který výrazným způsobem přispěje ke zvýšení bezpečnosti letu. Výrobce dále počítá s modernizací kabiny cestujících tak, že bude docíleno prostředí, na které jsou cestující zvyklí z letadel vyšší kategorie. Na letounu L 410 NG budou nově použity kompozitové celky, například kompozitové dveře, kompozitová konstrukce motorových gondol apod.

 

Naše společnost již prodala více než 1 200 letadel typu L 410 a věří, že jeho „80. narozeniny“ budou šťastným mezníkem, kdy se tento počet bude nadále zvyšovat ještě rostoucím tempem. Záměrem společnosti pro následující období je dokončit certifikaci L 410 NG a připravit jeho sériovou výrobu. V dlouhodobějším horizontu výrobce počítá s produkcí více než 20 letadel ročně. Aircraft Industries, a.s. pevně věří, že inovovaný model L 410 NG má před sebou dlouhou a perspektivní budoucnost a bude pro své zlepšené letové a provozní charakteristiky pro zákazníky z celého světa ještě žádanější než je model stávající.