Novinky a aktuality > Nestárnoucí aerotaxi L-200 Morava má 60 let
Novinky a aktuality

>> Nestárnoucí aerotaxi L-200 Morava má 60 let

V neděli 9. dubna 2017 jsme si v leteckém muzeu Kunovice připomněli kulaté narozeniny aerotaxi L-200 Morava. Na den přesně, před 60 lety, v úterý 9. dubna 1957, uskutečnil šéfpilot Ladislav Šváb první let nového letadla. Kunovický výrobce letadel právě v tomto období používal logo SPP a název Strojírny První pětiletky.

 

lightbox lightbox

 

Mladá konstrukční skupina, vedená ing. Ladislavem Smrčkem, zúročila zkušenosti, které získala při modernizaci předchůdce Moravy, Aera 45. Jeho výroba byla v roce 1954 „přestěhována“ z Prahy do Kunovic a pokračovala až do roku 1961. Problém prvních „dvoustovek“ s malým výkonem původních motorů Walter Minor 6-III byl vyřešen dokončením vývoje motoru M-337, který vedl ing. Bohumil Šimůnek v pražském Motorletu. Morava se pak vyráběla ve verzi A s dvoulistou vrtulí V-410 apozději ve verzi D s třílistou vrtulí V-506 z pražské Avie. Na designu, zejména interiéru kabiny, se podílel i Ing. Arch. Otakar Diblík z Karosy Vysoké Mýto.  Mezi piloty, kteří naučili Moravu létat, patřili Ing. František Svinka a Vladimír Vlk. Nové letadlo se "povedlo" a co do elegance bylo a dosud je považováno nejen u nás, ale i v cizině, za jedno z nejpěknějších.

 

lightbox lightbox

 

Do roku 1964 bylo vyrobeno více než 360 "dvoustovek" a přibližně polovina z nich byla exportována do SSSR. Létaly však také v Evropě, v Jižní Africe, v Indii, v Indonésii, v Austrálii nebo na Kubě. Doma byly provozovány v ČSA jako aerotaxi, v armádě a také v aeroklubech. Že ani po mnoha letech neztratila Morava formu a nepatří do starého železa, potvrdili v dubnu 2008 piloti Ing. Petr Bold a Richard Santus. S letounem L-200 Aimatrikulace OK-OFI, vyrobeném v roce 1960, obletěli na cestě dlouhé téměř10 000 kmseverní pól. Expedice North Pole 2008 tímto letem připomněla půlstoletí od prvního vzletu Moravy. Naše oslava 60. narozenin byla skromnější, ale setkala se s velkým zájmem návštěvníků leteckého muzea, kterých bylo i díky krásnému počasí 220. U jubilantky si pak mnozí dospělí vzpomněli, že právě s Moravou uskutečnili před mnoha lety svůj první vyhlídkový let. Nejmladším  návštěvníkům muzea jsme nabídli jablečný, jahodový a meruňkový džus nebo dětské šampaňské, aby mohli dvoustovce připít na zdraví.

 

Předpokládali jsme, že slavit budeme jen dopoledne. Ale zájem návštěvníků byl tak velký, že jsme se s Moravou loučili až po 17. hodině. 60. narozeniny neunikly ani pozornosti médií. Prvním ranním návštěvníkem muzea byl redaktor Českého rozhlasu Brno Roman Verner, který do rozhlasového zpravodajství připravil krátkou reportáž. Pro zájemce o podrobnější historii "dvoustovky" doporučuji navštívit internetové stránky Leteckého muzea Kunovice, kde v odkazu expozice najdete článek LET L-200 Morava od renomovaného leteckého historika Alberta Orlity. Od července bude jubilující Moravě věnována i expozice ve výstavní síni muzea, kde vedle málo známých fotografií budou vystaveny i modely dvoustovky, palubní deska, Diblíkův volant řízení a další drobné „3D exponáty“.

 

lightbox lightbox

 

Poděkování za spolupráci patří asistentce Evě, která se podílela nejen na umývání Moravy po zimním spánku, ale provedla i slavnostní výzdobu muzejní krásky OK-RFS stuhami v barvě trikolory. Strážce muzejní pokladny zase trpělivě návštěvníky upozorňoval na vystavené srdce Moravy, motor M-337. V neposlední řadě děkuji i "náčelníkovi" muzejního spolku Martinu Hrabcovi, který naši iniciativu podpořil a jubilantku po jarní koupeli obětavě a vlastnoručně, s pomocí mechanizace, vyleštil.

 

Ing. Otomar Šimák